Vrijdag 6 april, in alle vroegte op de racefiets, het is zelfs nog donker. Voor de veiligheid maar lampjes aan mijzelf gehangen om toch gezien te worden door de automobilisten die net als ik zo vroeg op pad zijn. Gelukkig ben ik op de fiets want die met de auto gaan worden getrakteerd op het krabben van de autoruiten, jaja het vriest zelfs nog. Ik heb rond 06.15 afgesproken bij Kor van Hateren,  we beginnen met een kop koffie ! De fiets word aan de auto gehangen en het wachten is op de laatste persoon die met ons mee rijd naar Bakkum,  we zouden om 06.30 vertrekken. Om 06.35 komt de laatste aangereden, maar door haar haast is ze toch iets belangrijks vergeten, het ligt nog op de keukentafel bij haar thuis ! We besluiten om haar fiets alvast aan de auto te hangen en even langs haar huis te rijden zodat José haar helm kan ophalen ! De dochter van Kor, Tessa, krijgt haar vuurdoop ze mag ons in de grote Voyager naar Bakkum brengen, zij heeft net haar rijbewijs. We komen netjes op tijd aan bij Café Borst te Bakkum, we zijn niet de eerste maar zeker niet de laatste. We worden verwelkomd met koffie en met paaseitjes, maar er moet ook nog eerst betaald worden om mee te mogen met deze tocht.  Ruim op tijd vertrekt het gezelschap, 45 fietsliefhebbers  op de fiets, het  is een bonte verzameling van fietskleding waar toch het TVB blauw de meest geziene kleding is. Na enkele kilometertjes gefiets te hebben onstaan er toch wat geluiden dat het toch wel koud is aan de handen, sommige rijden zelfs met blote handen , bikkels ? De kilometertjes tikken langzaam weg, af en toe komt de fotograaf op zijn fiets voorbij gesneld om fraaie plaatjes te schieten van de omgeving en van ons. Er wordt  aardig geklets tussen de peletonrijders, tot op een gegeven moment het verstoord wordt door luid geroep, achterin is er wat gebeurd ? een Noordhollandse gast heeft een gebroken ketiing ! tja watmoet je daar nu aan doen,  er komen geluiden naar voren of iemand een kettingpons heeft, ach die heeft toch iedereen bij zich ….. niet dus, er is één iemand die zo’n ding mee heeft genomen, heeft hij soms een gereedschapkist mee ? Leendert Jan toverd hem te voorschijn, hierdoor is binnen korte tijd het mankement verholpen, velen maken van dit rust moment direct gebruik, vele moeten de koffie alweer afwateren. De rit wordt voortgezet naar “iegewies eten &drinken” in Callantsoog, waar we koffie en taart voor geschoteld krijgen met een kleine glaasje om het inwendige van de mens op te warmen. We zitten buiten op het terras en genieten van het zonnetje dat ons ook opwarmt. We zitten heerlijk te genieten maar er moet nog verder getrapt worden, iedereen begeeft zich weer op de fiets voor het volgende deel,  Ter hoogte van Aartswoud, we rijden op de vent weg lang de West friesedijk (N239), komt Kor op het geweldig idee om eens flink gas te geven, het is een stuk richting het viaduct over de A7, we gaan beide flink op de pedalen staan, ik zie de snelheidmeter oplopen tot 53 Km/h, ik zit gelukkig in zijn wiel, na verloop moet ik jammer genoeg Kor laten gaan, zou jij een hulpmotortje hebben ? ik hou zelf de snelheid er nog aardig in, met een snelheid van 43 Km/h trap ik door naar het viaduct, 1 keer kijk ik om, om te kijken of er nog achtervolgers zijn ….. Ik kom als 2e aan op het viaduct. De reis gaat weer verder naar Enkhuizen waar traditie getrouw een foto gemaakt word bij de Drommedaris, Voor  diegene, De Drommedaris is de zuidelijke toegangspoort van het oude gedeelte van Enkhuizen, en is gebouwd als verdedigingsbouwwerk bij de ingang van de haven. In de geschutskelder stonden kanonnen die de haven konden bestrijken. Nu iedereen dit weet wordt er weer door gefietst richting Oosterleek, Herbergh ’t IJsselmeer, waar ons een heuse Westfrieche lunch staat te wachten. Tijd om bij te komen, menig fietser vind dit de gelegenheid om het thuisfront in te licht hoe het allemaal gaat, er wordt er lustig op ge-smst, ge-whatsappt, ge-facebooked en –gebeld, sommige checken hun e-mail nog even ! Na deze geweldig lunch wordt het toch weer tijd om op te stappen, bidons weer allemaal gevuld, Het zonnetje wat ons in de ochtend vergezeld is nu helemaal achter bewolking verdwenen, We zetten we koers richting Bakkum,  we passeren leuke een schilderachtige dorpjes, bij Schermerhorn moeten we even wachten want de groep is in tweeen gesplitst door een stoplicht, we volgen de molendijk en kruizen de  N243, we staan te wachten bij een oude molen, er bestaat twijvel over wat voor type molen het mag zijn, simpel .. het is een Bovenmolen E een in1633 gebouwde poldermolen, die later is voorzien van een vijzel. De molen is een rietgedekte achtkantige molen van het type grondzeiler met een oudhollands wiekenkruis. De kap van de molen is voorzien van een kruiwerk met houten rollen, dat van binnen gekruid wordt. via de Grootschremerweg en de Oostdijk komen we langs Driehuizen en gaan richting de N244 waar we bij Akersloot wederom een traditie krijgen voor geschoteld, me moeten Noorhollandskanaal oversteken, en doen dit per pontje, tijdens deze leuke vaartocht krijgen we DE dropjes van Pierre! De laatste kilometers komen in zicht, en dat beteknd ook dat er nog een eindsprint gehouden gaat worden. Ik vind dat er nog een kleine pauze ingelast moet worden want ik zie al menige uitputtings verschijnselen vertonen, tijd voor een lekke band, eens kijken hoe snel dat verholpen kan worden, met een record tijd staat mijn bike weer op het asfalt voorzien van een nieuwe binnen band. De strijd voor de laatste kilometers kan beginnen, ik heb gekozen om me niet te mengen in het sprint geweld, mede omdat mijn achterband nog niet op de juiste spanning staat en een beetje zachtjes aanvoeld. Het hele gezelschap komt ongeschonden weer aan bij Café Borst waar iedereen zich omkleed en het verloren vocht aan laat vullen door verschillende dranken. Onder het genot van drankjes word de dag nog even geevalueerd d.m.v de Gouden Bokaal die te winnen is. Er zijn verschillende genomineerde die in aanmerking komen,  was het de oudste deelnemer ? (74), of Tessa van Hateren omdat ze nog niet eerder mmer dan 80 Km op 1 dag gereden heeft ? of Kor van Hateren zelf, hij was zo zenuwachtig vanwege de aanwezigeid van zijn dochter dat hij 2 keer gevallen is in het zand en 3 keer de verkeerde kant uit reed ? Hans Spobeck , hij reed al bellend de verkeerde kant op terwijl de hele groep op hem aan het wachte was, of was het diegene die als enige de lekke band had ? Het werd de Noordhollandse gast, vriend van Wim, met een gebroken ketting, te hoog zadel, val en een versnelling waarbij het leek alsof z’n ketting om z’n voorwiel lag ! Franck van Graas kreeg de Bidon van Bax, omdat hij zich verdienstrlijk had gemaakt met het sprinten, en Tessa van Hateren kreeg ook een Bidon van Bax… omdat zij het verdiende.

We kunnen allemaal weer terugkijken op een geslaagd evenement! Dank aan de organisators Pierre en zijn zwager Wim.

Sportieve Groet,

Ruud Hennipman

Over de auteur

3 reacties

  1. BenS

    dank voor het leuke verhaal Ruud prettig om te lezen Het was idd een mooi evenement en een leuk tvb uitje.
    Via de weg Pierre en wim hartelijke dank voor de fijne dag. op naar hemelvaarts dag waar ik nog een revanche heb liggen

  2. PeterD

    Het was voor mij de eerste keer dat ik mocht proefen aan de Westfriesche dijk tocht. Ik heb het als zeer leuk ervaren en zal er volgend jaar weer bij zijn. als laatste nog dank aan Pierre en Wim voor de organisatie.

Laat een antwoord achter